افزایش رقابت و انگیزه بقاء، بسیاری از سازمانها را بر آن داشته که فعالیتهای خود را بر ارائه خدمات اساسی و توانمندیهای محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایهگذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوریها میباشد.
انجام تحقیقات در سازمانها با هدف حمایت از نوآوری صورت میگیرد و فعالیتهای تحقیق و توسعه(R&D) باید فرصتهای کسب و کار جدیدی خلق کرده و یا کسب و کار فعلی سازمان را متحول نماید. همچنین شدت یافتن رقابت موجب افزایش حمایت سازمانها از فعالیتهای R&D شده است. پیچیدگیهای تحقیقات مبتنی بر دانش تکنولوژی و نوآوری و نیز پویایی کسب و کار و بازار، سازمانها را مجبور کرده تا در حجم، مقیاس، موقعیت مکانی و جهتگیری فعالیتهایشان تجدید نظر کنند.
امروزه R&D تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهرهوری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمانها موثر هستند، دارد. با ظهور پدیده جهانی شدن روشهای کسب تکنولوژی نیز تغییر و روشهای جدیدی خلق گردیده که به کشورها و سازمانها امکان دستیابی به تحقیقات در سطوح مختلف را می دهد.
انجام تحقیقات در سازمانها با هدف حمایت از نوآوری صورت میگیرد و فعالیتهای تحقیق و توسعه(R&D) باید فرصتهای کسب و کار جدیدی خلق کرده و یا کسب و کار فعلی سازمان را متحول نماید. همچنین شدت یافتن رقابت موجب افزایش حمایت سازمانها از فعالیتهای R&D شده است. پیچیدگیهای تحقیقات مبتنی بر دانش تکنولوژی و نوآوری و نیز پویایی کسب و کار و بازار، سازمانها را مجبور کرده تا در حجم، مقیاس، موقعیت مکانی و جهتگیری فعالیتهایشان تجدید نظر کنند.
امروزه R&D تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهرهوری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمانها موثر هستند، دارد. با ظهور پدیده جهانی شدن روشهای کسب تکنولوژی نیز تغییر و روشهای جدیدی خلق گردیده که به کشورها و سازمانها امکان دستیابی به تحقیقات در سطوح مختلف را می دهد.
فعالیتهای تحقیق و توسعه:
- انتقال و جذب فناوریها
- طراحی محصولات جدید
- ارتقاء کیفیت محصولات
- بهینه سازی فرآیندها
- شناسایی نیازهای آتی بازار
- متنوع سازی سبد خدمات وکالاهای تولیدی
- غنی سازی علمی و فرهنگی سازمان به وسیله اختراع ، ابتکار و نوآوری